Komunikačním prostředkem samosprávy jsou v každém úřadě úřední desky, které musí být v jak fyzické, tak elektronické podobě. Elektronická podoba pak není na nějaké bázi dobrovolnosti. Od ledna roku 2006 vstoupil v platnost zákon o povinnosti zveřejňovat informace úřadu na internetu.
Najdete ji na webových stránkách všech úřadů. Na stránkách krajů, magistrátů, soudů, finančních úřadů, ale také docela malých obcí čítající pár stovek obyvatel.
Jedná se o plochu, kde jsou zveřejňovány právní předpisy, rozhodnutí, výběrová řízení, volná místa a podobně.
Úřední desku najdete na oficiálních stránkách jednotlivých úřadů jako samostatnou kategorii v menu. Obvykle k ní patří tyto další podkategogie.
1. Samospráva
2. Úřad
3. Telefonní seznam
4. Právní předpisy města
5. Archiv
6. Ochrana osobních údajů
7. Veřejné zakázky
8. Volná místa
9. Rozpočet
Které z těchto kategorií jsou nejnavštěvovanější? Nepochybně to budou veřejné zakázky. Zde najdete veškerá výběrová řízení. Obecní projekty bývají velmi lukrativní, a proto například řada stavebních firem pravidelně navštěvuje právě Úřední desky.
Dále jsou to volná místa. Co si budeme povídat, práce na úřadě je mnoha lidmi považována za velmi lukrativní. Pravidelný příjem, tabulkové platy, různé bonusy a hlavně jistota. O tyto zaměstnání prostě je stále velký zájem.
Ovšem na stránkách úřední desky najdete nejen informace o volných místech na úřadě, ale také například volná místa v příspěvkových organizacích, jejichž zřizovatelem je magistrát. Například zde můžete najít nabídky pro učitele, vychovatele, sociální pracovnice, kulturní referenty a podobně.
Ostatní podkategorie se možná jeví jako méně zajímavé, ale je rozhodně velmi užitečné tyto stránky občas navštívit. Každý občan by měl mít alespoň nějakou představu o komunální politice své obce a díky internetu jsou informace velmi snadno dostupné.